أسئلة في تخصص جراحة عمود فقري

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

تعمل أشعة رنين جديدة وتتعرض على استشاري جراحة المخ والأعصاب

ضهري وجعني دايما من الاسفل هل ده بسبب القعدة المستمرة و الشغل وانا قاعد لفتره طويله وانا بنام علي ضهري بيبقا العمود الفقري مش مستقيم بيبقا شادد لفوق بعيد عن الأرض اي [إقرأ المزيد...]

اه طبعا ممكن القعدة فترات طويلة تعمل ألم أسفل الظهر
هذه اعراض التهاب عرق النسا ، ننصح بعمل رنين مغناطيسي على الفقرات القطنية واستشارة طبيب جراحه المخ والاعصاب
الم العمود الفقري خاصة أسفل الظهر مع العصب التركي و تنميل الرجلين دي أعراض عرق النسا و ممكن يكون نتيجة غضروف بالفقرات القطنية محتاج للكشف و إجراء الأشعة المناسبة لتحديد خطة العلاج
ألف سلامة
لا يفضل رفع الأثقال مع وجود جنف و الرياضة المثلى في هذه الحالة هي السباحة و الجمباز
نعمل اشعه رنين بالصبغه و نقيم الحاله بعدها
ألف سلامة
يحتاج فحص الأول لأن ممكن مشاكل في العمود الفقري تكون هي سبب الألم
الأعراض تتطابق مع أعراض الغضروف لكن لازم يتعمل فحص اكلينيكى وأشعة لتحديد المشكلة و خطة العلاج
اسباب كتير ممكن تسبب الالم ده
قد يكون ضغط على العصب أو مجرد شد عضلي
او سوء استخدام العمود الفقرى
او ارتجاع غضروف لازم المريض يتفحص و تتعمل أشعة جديدة لتحديد النشكلة
تقدر تشرفني ف العيادة للمتابعة